Enable

Σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε ότι η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ορίζει τα δικαιώματα των παιδιών και των νέων μέχρι την ηλικία των 18 χρονών, με στόχο να προστατεύονται από τυχόν βλάβη ή κακοποίηση του σώματος ή της ψυχής (Άρθρο 19).Η αλλαγή της συμπεριφοράς μια ολόκληρης  σχολικής κοινότητας(εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων-κηδεμόνων) φαίνεται να αποτελεί μία δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Καθημερινά, το προσωπικό μιας σχολικής μονάδας  καλείται να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί, σε κάποιο βαθμό, προβλήματα συμπεριφοράς  και σχολικού εκφοβισμού (buylling).Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των φαινομένων βίας και των περιστατικών εκφοβισμού ανήκει στα καθήκοντα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Όταν κλονίζονται η συναισθηματική και η σωματική ασφάλεια, οι μαθητές αναγκάζονται να δαπανούν περισσότερο χρόνο και ενέργεια προσπαθώντας απλώς ..να επιβιώσουν. Επειδή είναι δύσκολη η μάθηση σε εχθρικές αίθουσες και εχθρικά σχολεία είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να ξέρουν ότι είναι ευπρόσδεκτα στην τάξη. Μέθοδοι πρόληψης για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών και των μελών της σχολικής κοινότητας, δημιουργούν θετικό κλίμα συμπεριφοράς το οποίο βελτιώνει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις των μαθητών και ταυτόχρονα μειώνει τις αδικαιολόγητες απουσίες και τα περιστατικά εκφοβισμού. Επιμορφωτικά προγράμματα βοηθούν το προσωπικό του σχολείου να ανταποκριθεί στην υποχρέωσή του να παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο να διευκολύνεται η μάθηση από τη μία, αλλά τα ίδια τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή και αποδεκτά, τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά, από την άλλη.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Enable”, υλοποιήθηκε  από τους εκπαιδευτικούς Μουρατίδου Βασιλική και Σίμου Φωτεινή(Πράξη 6η/20-9-2016) για τα τμήματα Α3,Α4.  Το πρόγραμμα υιοθετεί μια ολιστική και βιώσιμη προσέγγιση που αντιμετωπίζει τον εκφοβισμό όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και σε περιβάλλοντα εκτός σχολείου που επηρεάζουν την ευημερία των νέων 11-13 ετών, μέσω της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης και της εκπαίδευσης των συνομηλίκων τους, έχει σκοπό την ελάττωση των περιστατικών εκφοβισμού, εμπλέκοντας μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς και άλλα πρόσωπα-κλειδιά.Eφαρμόζει καινοτόμα εργαλεία, όπως αναλυτικά μαθήματα που ενσωματώνονται εύκολα στο αναλυτικό σχολικό πρόγραμμα, εκπαιδευτικές συνεδρίες για γονείς και κηδεμόνες, εκπαιδευτικά εργαλεία στήριξης συνομηλίκων και μαθήματα για μαθητές, γονείς και άλλα πρόσωπα που ασκούν επιρροή, καινοτόμες εφαρμογές με ή χωρίς τη χρήση διαδικτύου, που ωθούν τους νέους να στοχαστούν σχετικά με τον εκφοβισμό και να τον καταπολεμήσουν.

 Τα προγράμματα υποστήριξης συνομηλίκων βασίζονται στην ιδέα ότι ένα σώμα μαθητών που θα εκπαιδευτεί, θα μπορεί να προσφέρει υποστήριξη στους συνομίληκους/συμμαθητές του επειδή είναι πιθανότερο οι μαθητές να ακούσουν ένα άτομο της ηλικίας τους παρά έναν ενήλικα. Οι Υποστηρικτές που μπορεί να είναι οι διαμεσολαβητές-ενθαρρυντές της τάξης τους ή του τμήματός τους, έχοντας υψηλό βαθμό ευθύνης, αυτοεκτίμησης, ενσυναίσθησης,  αυτοπεποίθησης, ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνίας, θα παρέχουν πολύτιμη υποστήριξη σε όσους μαθητές έχουν βιώσει εκφοβισμό και έχουν ανάγκη να μιλήσουν σε κάποιο συνομήλικό τους.

Η υλοποίηση του προγράμματος “Enable” θα  ενθαρρύνει την αίσθηση θετικής ενεργητικής συμμετοχής  και θα επιφέρει μία θετική αλλαγή στην κουλτούρα του σχολείου, βελτιώνοντας τη φήμη του σχολείου στην περιοχή, καθώς θα δείξει ότι το σχολείο ενδιαφέρεται για την ευημερία των μαθητών του.

 

                                                 ΒΑΣΙΛΙΚΗ   Κ.  ΜΟΥΡΑΤΙΔΟΥ

*Εκπαιδευτικός-πιστοποιημένη συνεργάτης του προγράμματος «Αριάδνη»-Ε.Κ.Π.Α. και του προγράμματος «Enable» – Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.)- Β΄Παιδιατρικής Κλινικής Παν/μίου Αθηνών.

Βασιλική Μουρατίδου

Η Τεχνολογία ΜΠΡΟΣΤΑ!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *